Skuteczna komunikacja jest jedną z najważniejszych umiejętności, jakie można rozwinąć w życiu. Każdy z nas osiąga w niej inny poziom biegłości: jeden nie jest w stanie porozumieć się z członkami rodziny i zdecydować, kto ma wynieść śmieci, a inny na środku ulicy potrafi sprzedać nieznajomemu słonia. Wszystkiego można się nauczyć, a umiejętność komunikowania się z innymi nie jest tu wyjątkiem. Od czego zacząć? Obserwuj siebie podczas komunikowania się z ludźmi i stosuj metody, o których opowiemy Ci poniżej.
1. Zwróć szczególną uwagę na mowę ciała.
Jednak w przypadku aktorstwa bardziej zwracamy uwagę na to, co mówimy, niż na to, co mówimy naszym ciałem. I często może powiedzieć o wiele więcej niż słowa. Mówisz swojemu rozmówcy, że jesteś otwarty na dialog, ale nawet nie patrzysz w jego kierunku. Zapewniasz go, że jesteś nim zainteresowana, ale od czasu do czasu sięgasz po telefon i okazujesz zniecierpliwienie. Sygnały niewerbalne zdradzają więcej, niż myślisz.
Bądź świadomy, że komunikujesz się z inną osobą, nawet jeśli w danej chwili nie wypowiadasz żadnych słów. Trudno jest utrzymać kontrolę nad całym ciałem, więc zacznij od rąk. Kiedy mówisz, upewnij się, że Twoje dłonie i palce przekazują i uzupełniają znaczenie komunikatu, a nie pozostawiają je zawieszone. Naucz się także odczytywać mowę ciała swojego rozmówcy — dużo łatwiej będzie Ci wyczuć jego nastrój.
2. Wyobraź sobie scenariusz.
Przypuśćmy, że przez większość czasu nurtuje Cię pytanie: "Czym się zajmujesz zawodowo?". Zaczynasz się jąkać i wygłaszać nieskładne przemówienie, okraszone nieśmiesznymi żartami. Czas zakończyć tę niezręczność. Poświęć trochę czasu na zastanowienie się i zapisz odpowiedzi na pytania, które wydają Ci się szczególnie trudne. Możesz napisać kilka wersji tekstu, w zależności od tego, z kim będziesz rozmawiać.
3. Opowiedz historię.
Opowiadania mają szczególną moc. Aktywizują one mózg mówcy, sprawiają, że prezentacje są wciągające, pozwalają nam być przekonującymi, a nawet pomagają w rozmowach kwalifikacyjnych. Wielu z nas ma do opowiedzenia przynajmniej jedną dobrą historię. Co więcej, jeśli będzie ona okraszona metaforami, barwnymi sformułowaniami, kulminacją, rozmówca będzie nas słuchał z podwójnym zainteresowaniem.
4. Zadawaj pytania.
Niektórzy ludzie nie chcą zadawać pytań z obawy, że wydadzą się irytujący lub śmieszni. W rzeczywistości jest to potężne narzędzie, dzięki któremu można ich zainteresować i pokazać im, że jest się zainteresowanym. Powtórz ostatnie słowa w sposób pytający, aby zachęcić uczestników do opowiedzenia więcej. Osoby towarzyskie najczęściej potrafią zadawać pytania i uważnie słuchać.
5. Unikaj rozpraszania uwagi.
Rozpraszanie się telefonem podczas rozmowy to świetny sposób na zepsucie relacji z innymi. Ale nie tylko telefon rozprasza: może to być wszystko, co przeszkadza w rozmowie. Na przykład przeszkoda, hałas lub niekomfortowe otoczenie.
6. Połącz swoje przesłanie z odbiorcą.
Nie ma bowiem nic bardziej nudnego niż niekończąca się narracja mówcy, który nie ma nic wspólnego z publicznością. Wielcy mówcy zawsze opowiadają historie, które mają związek z ich słuchaczami. Wyraźnie zaznaczają, że jest to dialog, a nie monolog. W razie potrzeby przerywają opowiadanie i słuchają opowieści uczestników.
7. Wykorzystaj empatię.
Rozmowa to ulica dwukierunkowa. Zdecydowana większość ludzi nie jest zainteresowana tym, co druga osoba ma do powiedzenia, dlatego tak niewiele osób odnosi sukcesy w komunikacji. Jeśli interesuje Cię punkt widzenia drugiej osoby, już udało Ci się porozumieć na wiele sposobów. Rozwój empatii pozwala wyczuć, kiedy druga osoba jest zmęczona i chce zrobić przerwę, kiedy lepiej milczeć, a kiedy zażartować. Nie ma dokładnej recepty: wystarczy okazać empatię, słuchać i obserwować. W ten sposób będziesz w stanie odpowiednio reagować na słowa, pauzy i mowę ciała rozmówcy.
Czynniki wpływające na kształtowanie się poczucia własnej wartości i wskazówki do jego poprawy.
8. Słuchaj uważnie.
Niezależnie od numeru zamówienia, jest to najważniejsza zasada, której należy przestrzegać. Jeśli istnieje jakaś wskazówka, jak być dobrym rozmówcą, to jest to właśnie ta rada. Jesteśmy tak zaabsorbowani sobą, że zupełnie nie zwracamy uwagi na to, co mówi dana osoba. W prawie każdym dialogu to "ja" jest naszym głównym wrogiem. Jest to ciężka praca, która wymaga cierpliwości, ale to właśnie umiejętność słuchania sprawia, że ludzie mówią o danej osobie: "Jest najlepszym rozmówcą, jakiego kiedykolwiek spotkałem!"
Właśnie pracuje nad tymi umiejętnościami. Zdałem sobie sprawę, że ułatwiają one życie.